Siła słów w marketingu, czyli czym jest content marketing

Założeniem Inwestowania po godzinach nie było tworzenie wyłącznie wpisów dotyczących inwestowania online. Planowałem poruszać również inne tematy. Wspierany przez Moniką tworzyłem tekst na temat tego, jak wykorzystać social media. Opisałem również rodzaje prac przez internet. Teraz pragnę skupić się na zagadnieniu, w którym się specjalizuję. Uświadomić czytelnikom jak wielką siłą w marketingu są słowa, a także wytłumaczyć czym jest content marketing.

Wartość słów, czyli czym jest content marketing

Przyznam, że od małego lubiłem pisać, a język polski nigdy nie sprawiał mi problemów. Gdy wybierałem kierunek studiów, kierowałem się chęcią zarabiania na pisaniu i z tego powodu wybrałem dziennikarstwo. Ukończyłem uniwerek i przez kilka lat byłem dziennikarzem. Na szczęście etap ten mam dawno za sobą i przyznam, że nie żałuję. Widząc jak wygląda poziom obecnego  „dziennikarstwa”, cieszę się, że świadomie opuściłem ten świat. Pomimo rezygnacji z brukowców , nie chciałem rezygnować z pisania. Kochałem tworzyć, a także zainteresowałem się e-marketingiem. Idąc tą drogą w pewnym momencie natrafiłem na zawód, w którym mogłem połączyć moje miłości – content marketing. Czym zatem jest content marketing?

Content marketing to marketing treści, czyli strategia e-marketingu polegająca na docieraniu do potencjalnych klientów, za pomocą publikacji atrakcyjnych tekstów kierowanych do określonej grupy odbiorców. W odróżnieniu od innych form kampanii promocyjnych, celem contentu nie jest wyłącznie zwrócenie uwagi klienta, ale także nawiązanie z nim stałych relacji. Jak działa content marketing?

Przykład: Załóżmy, że prowadzimy stronę internetową. Opublikowane na niej treści mają za zadanie poinformować klienta o naszych działaniach. Czy warto jednak ograniczać się wyłącznie do tego? Oprócz głównych tekstów możemy prowadzić również bloga, na którym będziemy opisywać zagadnienia związane z naszym fachem. Im lepiej napisany tekst, tym będzie bardziej zrozumiały dla klienta. Z czasem klienci staną się naszymi czytelnikami, którzy regularnie będą odwiedzać nasz portal. Aktywność czytelników nie tylko zwiększy ilość odwiedzin firmowej strony, ale także przekona klientów do naszego profesjonalizmu i skorzystania z usług.

Nie tylko strony, czyli jakie są rodzaje content marketignu

Przy obecnych standardach i wymogach Google, oryginalny i interesujący tekst widniejący na stronie internetowej, to podstawa e-marketingu każdej firmy. Content marketing to jednak nie tylko tekst na stronę i bloga, to cały zestaw narzędzi wykorzystywanych w e-marketignu. Zatem jakie są rodzaje content marketignu?

Ile jest rodzajów content marketignu? Mówiąc szczerze – od cholery! Nie warto jest rozpisywać się na temat wszystkich, zatem wymienię kilka przykładów.

  1. Wpis / news – czyli długi lub krótki tekst dotyczący określonego zagadnienia regularnie publikowany na stronie internetowej. Tekst ma za zadanie przekazywać klientom najważniejsze i najświeższe informacje z zakresu naszych działań,
  2. Blog – wpisy blogowe mogą mieć formę artykułów specjalistycznych i sponsorowanych, ale nie tylko. Blog to również teksty, które mają za zadanie zachęcić klienta do regularnego odwiedzania strony,
  3. E-newsletter – informacje z zakresu działań firmy przesyłane do klienta drogą mailową,
  4. E-learning – elektroniczne materiały edukacyjno-szkoleniowe przekazywane do klienta drogą mailową lub za pośrednictwem kanałów promocyjnych firmy,
  5. Social media – jedne z najpopularniejszych form promocji kierowanych zarówno do młodszych jak i starszych klientów. Media społecznościowe to platformy typu Faceebok, Instagram, Snapchat, YouTube oraz wiele innych portali społecznościowych, w których publikowane są teksty, zdjęcia i filmiki.

 

Przykład: Prezentowane powyżej rodzaje content marketingu, to tylko jedne z wielu przykładów. W rzeczywistości niemal każdy świadomie przygotowany i wykorzystany w sieci materiał, ma charakter content marketignu. Film na YouTube, zdjęcie na Instagramie, artykuł na blogu, wpis na Facebooku lub artykuł na blogu. Wszystko to co – przykuwa uwagę klienta, przekazuje mu informację oraz zachęca do nawiązania stałej relacji.

Ale po co mi to, czyli dlaczego content marketing?

Content marketing to nowoczesne i skuteczne rozwiązanie, które jednak wymaga czasu i zaangażowania . Skoro na rynku dostępnych jest tyle różnych form reklamy, zapewne nie jeden z czytelników zapyta – ale dlaczego content marketing?

Według badań OMG Metrics 6 na 10 osób zirytowanych jest widokiem reklamy. Dotyczy to nie tylko potencjalnych klientów, ale również internautów. Natłok banerów, reklam, postów sponsorowanych, linków i plików cookis sprawił, że ludzie uodpornili się na niemal wszelkie rodzaje reklam. Co więcej, są one już denerwujące. Korzystanie zatem ze starych form marketingu może nie tylko okazać się nieskuteczne, ale wręcz zniechęcające.

Przykład: wejdź proszę na YouTube i odpal pierwszy lepszy teledysk – włączy Ci się reklama. Zrób tak kilkadziesiąt raz z rzędu, gdzie będą reklamy – nie poczujesz irytacji? Następnie wejdź proszę na facebooka i zwróć uwagę na reklamy umieszczone z prawej strony oraz mnogość postów sponsorowanych – nie poczujesz irytacji? Takich przykładów jest naprawdę dużo.

Decydując się na content marketing wybieramy nowoczesną formę reklamy, mniej nachalną i bardziej rozbudowaną. Reklamę która nie tylko przykuwa oko, ale także nawiązuje relację z drugą osobą. Sprawia, że klient chętniej będzie odwiedzał naszą stronę i przeglądał kanały social media.

Czy coś jeszcze, czyli content marketing a SEO

Content marketing pozwala budować relację nie tylko z klientem, ale także z kimś jeszcze – Google. Według zeszłorocznej analizy Gemiusa, aż 97% internautów korzysta z wyszukiwarki Google. Trudno się temu dziwić, gdyż Google towarzyszy nam niemal od początku internetu. Zatem jak content makreting ma się do Google?

By móc zaistnieć w wyszukiwarce należy być odpowiednio wypozycjonowanym. To oznacza, że Twoja strona powinna zajmować jak najwyższą pozycję w Google, na frazach, za pomocą których chcesz się reklamować.

Przykład: wejdź proszę na stronę google.com i wpisz hasło „bukowanie biletów lotniczych”. W przeglądarce wyskoczą Ci dwa rodzaje strony. Pierwsze trzy pozycje zajmują strony korzystające z reklamy Adwords (o nich też napiszę swojego czasu), kolejne miejsca zajmują strony właściwie wypozycjonowane. Strony te korzystają z różnych metod składających się na tzw. SEO.

Czym jest SEO? To optymalizacja strony pod względem wyszukiwarki, czyli dostosowanie budowy strony i sposobu jej prowadzenia do wymogów i reguł wyznaczanych przez Google. Jeśli tzw. „roboty” działające w przeglądarce uznają, że Twoja strona spełnia wymogi Google i może zainteresować klienta, wtedy umieszczają Twoją stronę na wyższej pozycji. Jak to się ma do content marketignu?

Content marketing z jednej strony służy, jako forma samodzielnej reklamy, ale z drugiej wszedł w skład elementów SEO. Umieszczając na portalu oryginalne (nie skopiowane!) teksty zawierające frazy kluczowe, mamy szansę na wywalczenie lepszej pozycji. Jeśli na swojej stronie prowadzisz bloga, lub dział z newsami, i regularnie publikujesz nowe materiał, wtedy „roboty” Google widzą, iż stale aktualizujesz swoją stronę. W efekcie masz szansę na uzyskanie lepszej pozycji. SEO składa się z kilku innych elementów, o których napiszę innym razem.

Chodząc ulicami Warszawy nie trudno zauważyć, że niemal całe centrum zawalone jest banerami. Reklama na reklamie. Czy to ma jednak większy sens? Nie jest odkryciem, że w reklamie najważniejsza jest oryginalność. Wykorzystując przebrzmiałe formy promocji możemy nie tylko wydać pieniądze na darmo, ale również zniechęcić klienta do naszych produktów. Dla mnie content marketing jest odpowiedzią na nudne formy promocji, która umożliwia nam nawiązanie stałych relacji z klientami, którzy, podobnie jak ja, szukają czegoś nowego.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Proudly powered by WordPress | Theme: Baskerville 2 by Anders Noren.

Up ↑