Nowe pomysły w social media? Wejdź w świat influencerów

Social media … przyznaję, że im dłużej w nich siedzę, tym bardziej mnie zaskakują. Zarówno od strony reklamowej, jak i socjologicznej. Ten drugi wątek wymaga nie tylko osobnego wpisu, ale wręcz nowego bloga, gdyż to tym jak konstruktywnie i destrukcyjnie wpływają na nas media społecznościowe poświęcono już niejedną książkę. Mnie natomiast sociale interesują głównie z reklamowego punktu widzenia. Z tego powodu w poniższym tekście pragnę przyjrzeć się zjawisku, które mnie szczególnie zainteresowało –influencerom.

W otoczeniu znanych twarzy

Pędząc do pracy lub załatwiając swoje sprawy często nie zauważamy, że z każdej strony jesteśmy otoczeniu znanymi twarzami. Na co drugim bilbordzie, mniej lub bardziej popularna persona zachęca nas do zakupu telefonu, butów, ubrań, kosmetyków, bądź skorzystania z usług telefonicznych i bankowych lub innych tego typu rzeczy. Niemal każdy uśmiechnięty, tajemniczy, poważny lub przyjaźnie nastawiony chce potraktować nas jak kolegę i doradzić – kup te buty, skorzystaj z tych usług, wybierz to konto, wyjedź na te wakacje. Wszyscy pewni, zdecydowani, no i oczywiście – znani nam, naszym rodzicom, kolegom i przyjaciołom. Znani z telewizji, programu, prasy, serialu lub muzyki.

Znalezione obrazy dla zapytania robert lewandowski billboard warszawa

Tak. Popularne osoby promują produkty i nie ma co się dziwić, bo to powszechne zjawisko. Dzieje się tak, gdyż producenci pragną dotrzeć do klienta poprzez utożsamianie swojego towaru z obecnym idolem, celebrytą, aktorem, muzykiem i piłkarzem. Schemat działań jest prosty – jeśli osoba którą znamy, lubimy i cenimy mówi, że „dany produkt jest wartościowy”, to znaczy ma racje. O tym dlaczego tak się dzieje, można przeczytać w książkach lub blogach specjalistów od marketingu i socjologii – czyli nie u mnie. Pewne jest jednak, że ten sprawdzony i tradycyjny sposób powoli zaczyna ustępować nowym rozwiązaniom.

Komu? Internetowi.

Wykreuj siebie w social mediach

Internet gruntownie zrewolucjonizował świat reklamy dając podstawy do stworzenia nowego typu narzędzi promocyjnych.

  • SEO / Pozycjonowanie
  • Google Adwords
  • E-mail marketing
  • Content Marketing
  • Facebook ASK
  • Buzz marketing

To tylko niektóre z licznych przykładów instrumentów reklamowych. Udało mi się sięgnąć niemal po każdy z nich, ale żaden … no oprócz SEO … nie zaintrygował tak mocno, jak social media.

Jak doskonale wiemy social media to media społecznościowe, czyli portale i aplikacje zrzeszające ludzi z całego świata. Po uprzednim założeniu konta możemy tam publikować zdjęcia i filmiki, dzielić się swoim zdaniem, informować o naszych zainteresowaniach, podawać aktualną lokalizację, obrazować, to co się wokół nas dzieje oraz utrzymywać kontakt z ludźmi z całego świata. W efekcie  stały się one głównym źródłem informacji, dzięki którym prowadząc kampanię marketingową, możemy trawić do określonego typu klienta. Podobnie jest w przypadku Instagrama, Facebooka i wielu innych kanałów mediów społecznościowych. Ale nie. Nie o kampaniach będzie mowa.

Znalezione obrazy dla zapytania social media mem

Dając możliwość dzielenia się swoim życiem social media dały również szansę zwykłym ludziom na pokazanie sobie szerszemu gronu odbiorców. Prowadząc bloga możemy opisywać, publikować i udostępniać swoje teksty wszystkim internautom. Podobnie jest w przypadku filmików na YouTube, kont na Facebooku i zdjęć na Instagramie. Telewizja, radio, prasa i inne tradycyjne media przestały być potrzebne, by móc zdobyć popularność. Teraz wystarczy odpowiedni pomysł, zwrócenie uwagi,  umiejętność rozbudowania konta i utrzymanie trendu. W efekcie każdy może stać się popularnym i trafić na bilbord.

 Zawód czy zabawa – influencer

W 2016 roku na jednym z portali podane interesujące informacje. Podobno:

Co prawda źródło tej informacji jest dość naciągane, bo to http://party.pl, ale jeśli to prawda, to nie pozostaje mi nic innego jak – POGRATULOWAĆ!

Natomiast co łączy te trzy osoby? Otóż każda z nich jest influencerem.

Wikipedia definiuje influencera, jako znaną osobę w świecie mediów społecznościowych. Człowieka, który ma mocny wpływ na decyzje wielu ludzi, z którymi utrzymuje relacje za pośrednictwem social media. Termin ten przysługuje głównie twórcom internetowym posiadającym duży rozgłos w sieci i spore grono odbiorców. Influencer to zatem osoba, której udało się zwrócić uwagę szerszego grona internautów poprzez swojego bloga, kanał na YouTube lub profil na Facebooku i Instagramie. Twórca i publikator zdjęć, filmików lub tekstów o charakterze rozrywkowym, edukacyjnym lub specjalistycznym.

Podobny obraz

Mówiąc krótko – osoba która zyskała popularność za pośrednictwem sieci. Może być to zarówno gwiazda fitness pokroju Ewy Chodakowskiej, jaki i anty-systemowiec typu Człowieka Wargi. Każda z nich, w mniejszym lub większym stopniu, wiedział jak zwrócić na siebie uwagę odbiorców, nawiązać z nimi kontakt i zyskać ich aprobatę.

Ok, ale jak zarobić i jak to wykorzystać?

W swojej książce pt. „Nowe zasady marketingu i PR” Scott David Meerman już w 2007 roku zwrócił uwagę na potrzebę współpracy między znanymi markami, a blogerami. Według autora specjaliści od content marketingu będą mieli szansę stać jednym z głównych narzędzi reklamowych. Ponad 10 lat temu w Polsce było, to co prawda trudne do przyjęcia, dziś jednak wszystko uległo zmianie.

Kolaboracje między największymi markami i gwiazdami Internetu stały się normą. Oto kilka przykładów:

Ewa Chodakowska X Adidas:

Maffasion X Reserved

Abstrachuje X Coca-Cola

To jednak nie wszystko. Nie trzeba być internetowym celebrytą, by móc zarabiać jako influenserm. Według serwisu money.pl przeciętny użytkownik kanału social media można zarobić około  4650 złotych. Średnia cena za wyjazd sponsorowany to 2,6 tys. złotych, za post 870 złotych, a wpis na kanale 500 złotych. Nie są to milionowe kontrakty jak w powyższych przypadkach, ale z drugiej strony, nie każdego też stać na reklamę z Ewą Chodakowską.

Coraz więcej firm nawiązuje współpracę ze mniej popularnymi influencerami. Wystarczy mieć około 15 tys. wiernych i zaangażowanych obserwujących na Instagramie, ciekawą ofertę oraz umiejętność nawiązywania kontaktów, by móc rozpocząć współpracę reklamową. Może się ona opierać na darmowych produktach lub produktach i wynagrodzeniu. Zadaniem influencera jest opublikowanie na swoim kanale interesującego zdjęcia z danym produktem, okraszenie go komentarzem oraz wrzucenie filmiku na insta story. Zdarzają się również publikacje postów sponsorowanych. W taki sposób dobrze zorganizowana i poprowadzona reklama może przynieść ogromne korzyści. Dlaczego?

View this post on Instagram

summer pack. #aztrek #dadshoes #reebokclassic

A post shared by Tycjana (@tycjana) on

  • Za pośrednictwem konta influencera firma dociera do konkretnego typu klienta, który faktycznie może zainteresować się produktem,
  • Reklama nie jest inwazyjna, lecz działa podprogowo informując klienta o istnieniu danego produktu,
  • To nowa i kreatywna forma promocji, na którą ludzie nie są tak uodpornieniu, jak w przypadku bilbordu.

Internet to nowy świat i nowe możliwości. Dotyczy to również kwestii zawodowych. Okazuje się zatem, że świat wirtualny dały szansę do pozyskiwania klientów w przeróżny sposób, a jednym z najlepszych są social media i królujący w nich influencerzy. Pamiętajmy jednak, że zawód ten nie jest prosty, o czym przekonamy się w kolejnym tekście.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Proudly powered by WordPress | Theme: Baskerville 2 by Anders Noren.

Up ↑